Neviem ako ty, ale ja som v predtínedžerskom veku používala maximálne šampón a krém. Doba sa však zmenila a aj naša potreba/túžba používať kozmetické produkty narástla. Zároveň vidíme, že kozmetiku začínajú používať deti v čoraz mladšom veku.
Podľa posledného reportu Ulta Beauty publikovaného v júni 2024 sa púšťajú do experimentovania s kozmetikou už ako osemročné.
Generácia Alfa je totiž ovplyvnená obsahom, ktorý sledujú na sociálnych sieťach a hlavne na TikToku. Aj keď si možno uvedomujú, že na niektoré veci sú ešte primladí, chcú ich vlastniť.
Zatiaľ čo nákupy produktov Gen Z sú podmienené z veľkej časti edukáciou v starostlivosti o pleť, Gen Alfa je motivovaná skôr tzv. gamifikáciou. Teda ich kozmetická zbierka môže byť ekvivalentom zbierky kartičiek, nálepiek alebo pokémonov. A najúspešnejšie produkty sú samozrejme tie s najviac pútavými a farebnými obalmi: Glow Recipe, Drunk Elephant, Byoma a podobne.
Problematické však je, že niektoré produkty týchto a mnohých iných populárnych značiek obsahujú aj zložky, ktoré nie sú vhodné pre detskú a mladistvú pleť. Či už ide o retinoidy alebo silné exfoliačné kyseliny, peptidy a iné zložky, ktoré môžu narušiť citlivú kožnú bariéru. Okrem toho mnohé deti v rámci hry túto kozmetiku kombinujú a miešajú a nie sú si vedomé následkov.
Sephora kids: Kde je hranica medzi hrou a starostlivosťou o vzhľad?
Fenomén, vo svete známy ako ‘Sephora kids’, sledujeme už od januára 2024, keď sa online začali objavovať početné virálne videá na TikToku a články informujúce o náhlom náraste počtu malých detí nakupujúcich v známom obchode s kozmetikou Sephora. Tieto správy sa predovšetkým spájali so sťažnosťami pracovníkov v obchodoch a ďalších zákazníkov, pretože deti si z luxusného obchodu urobili ihrisko a miešali testery.
Kozmetický ošiaľ detí dospel až do takého extrému, že vo februári 2025 v Kalifornii predstavili návrh zákona o zákaze predaja anti-age produktov osobám mladším ako 18 rokov.
Aká je realita u nás?
Doposiaľ som si naivne myslela, že ‘Sephora kids’ je skôr problém v USA, ale stále častejšie sa stretávam s tým, že je tento vplyv globálny.
Nedávno som bola pozrieť moju kamošku a jej 11-ročná dcéra mala doma na poličke naozaj pozoruhodnú zbierku. Keď som sa jej na produkty pýtala, so zatajeným hlasom mi povedala, nech nehovorím mamine o tej kozmetike, ktorú by nemala vo svojom veku používať.
Som však zodpovedná osoba, tak som dala kamoške do pozornosti Glow Recipe BHA a PHA exfoliačné sérum, ktoré napriek krásnemu ružovému obalu nemá čo na 11-ročnej pleti hľadať.

Ľudia často tvrdia, že je na rodičoch, aby mali prehľad o tom, čo ich deti používajú, no nie každý rodič má na to kapacitu, najmä keď je tých produktov toľko, že sa v nich ťažko orientuje.
Veľmi podobne je to u jednej známej, ktorej 9-ročná dcérka má naozaj pestrý kozmetický stolík plný všakovakých pokladov.

Dovoliť, alebo nedovoliť deťom hrať sa s beauty produktami? To môže byť dilema rodičov nielen v zahraničí, ale aj u nás.
Vlnu diskusií môžu vyvolávať príspevky malých beauty influenceriek na sociálnych sieťach. U nás je napríklad známy účet mamičky @nadiaantoninagatsuli, ktorá zverejňuje a spravuje videá svojej dcérky. Opýtali sme sa jej, do akej miery obmedzuje používanie kozmetiky u malej:
"Nadia reálne všetko, čo tu vidíte, nepoužíva. Berie si to odo mňa na videá. Ak jej niečo kúpim, sú to výrobky ako misty, vône, lesky na pery, alebo vlasové záležitosti. Kontroverzia však priťahuje pozornosť, preto má toľko zhliadnutí a komentárov."
Tento typ obsahu má na Instagrame veľký úspech, pretože väčšina ľudí v komentároch vyjadruje rozhorčenie nad tým, že dcérka je na tieto produkty ešte príliš malá a nepotrebuje ich. Nadšenie pre tvorbu beauty obsahu je však zo strany malej Nadie naozaj viditeľné.
Toto je však iba jeden z ohromného množstva účtov podobného typu na Instagrame či TikToku a nie všetky sú pod dohľadom rodičov.
Ako sa k tejto problematike stavajú značky?
Dá sa povedať, že reakcia kozmetických značiek, ktoré sú s touto kauzou spojené, je veľmi slabá. Pochopiteľne zvýšenie zisku (aj keď zo strany malých detí alebo nepozorných rodičov) im posilňuje biznis. Napríklad od januára 2024 značka Drunk Elephant, ktorá patrí u detí medzi najobľúbenejšie a ponúka aj produkty s veľmi silnými aktívnymi látkami, zverejnila na Instagrame len dva príspevky, v ktorých spomína, že ich výrobky sú vhodné aj pre detskú pleť – až na pár výnimiek.
Ako to teda je?
Ktoré ingrediencie nepatria na pleť detí a mladých tínedžerov:
Retinoidy - (Retinol, Tretinoín, Adapalén...) - účinné proti akné a vráskam, ale pre mladú pleť zbytočne dráždivé. Používať jedine v prípade, ak ich nasadí dermatológ.
Exfoliačné kyseliny - vysoké koncentrácie AHA – ako glycolic acid, lactic acid, mandelic acid, alebo BHA – ako salicylic acid a tiež PHA
Citrusové a mentolové esenciálne oleje (napr. citrón, pomaranč, mäta) - často fototoxické, dráždivé, môžu vyvolať alergiu.
Peptidy - vo vysokej koncentrácii, ako napríklad peptidy medi
Na toto pozeraj na obale: Retinol, Retinal, Retinaldehyd, Tretinoín, Adapalén, Tazarotén, AHA, BHA (kyselina salicylová), PHA (polyalfa-hydroxykyseliny), Kyselina glykolová (Glycolic Acid), Kyselina mliečna (Lactic Acid), Kyselina citrónová (Citric Acid), Kyselina mandľová (Mandelic Acid), citrusové esenciálne oleje (lemon oil, orange oil, mandarin oil, grapefruit oil), mentolové esenciálne oleje (peppermint oil, menthol), peptidy (Argireline, Matrixyl, Copper tripeptide)
Lepšie je zamerať sa na kozmetiku s hydratujúcimi a upokojujúcimi ingredienciami (glycerín, aloe vera, cica/Centella Asiatica, calendula, kyselina hyalurónová a pod.) a dbať na to, koľko tej kozmetiky reálne používajú. Lebo v neposlednom rade aj kombinovanie veľkého množstva produktov, ktoré obsahujú bezpečné ingrediencie pre deti, môže oslabovať ich citlivú kožnú bariéru.
Autor: Tina Rusňáková